לגעת בשורשים,פרויקט בר/בת מצווה

                    "לגעת בשורשים"         
      מיזם "בר/בת מצווה"
 
"החוויה היהודית" מפעילה תוכנית ארצית עשירה ומגוונת "לגעת בשורשים",
ללימוד נושא "בר/בת המצווה" + "יום שיא" בירושלים.

תוכנית "החוויה היהודית" מאושרת ע"י מ. החינוך ונמצאת במאגר תוכניות חינוכיות של המינהל לתקשוב ומערכות מידע במסלול הירוק (מס' 1392) 
המיזם מיועד לתלמידי כיתות ו-ז-ח  בני ובנות מצווה, מבתיה"ס הממלכתיים, מועדוני נוער,
מתנ"סים, מרכזי ספורט ומרכזים קהילתיים ברחבי הארץ.


תוכנית "לגעת בשורשים" כוללת מפגשי הכנה מגוונים, מפעילים וחווייתיים (במפגשים שבועיים או בימים מרוכזים), 13 נושאים המכינים את הנער/ה למעבר מילדות לבגרות, קבלת אחריות והבנת המשמעות של כניסה לחברת המבוגרים, שייכות לאומית, הכרות עם העבר הלאומי של העם, אישים ומושגים בתולדות העם והארץ, משמעות קבלת עול מצוות, הלוח העברי, אני ומשפחתי,  סמלי טקס בר/בת המצווה: דרשה אישית, תפילין, תפילה, הדלקת הנר, האשה ביהדות ועוד...
 
הנושאים מועברים ע"י צוות מורים ומדריכים מיומנים, בסדנאות לימוד חווייתיות,
תוך שימוש במשחקים מהנים, אביזרים ויזואליים מרהיבים, משימות אישיות וקבוצתיות, הצגות,
כתבי חידה, חקר ודיון, יצירות שונות, מולטימדיה, שירים, פאזלים, תחרויות קבוצתיות
ועוד הפעלות רבות ומגוונות בשילוב אמצעים אומנותיים שונים.

  
נושאי הלימוד:
  • "תחילתו של עם" - "חזרה" לתקופת האבות והתוודעות לשורשים מהם צמח והתפתח עם ישראל. חשיפה לתהליך שעברו אבותינו עד שהגענו למעמד של עם. 
  • "היחיד והיחד" - תהליך ההתבגרות הכולל הכרת המעגלים – האישי, המשפחתי, החברתי והלאומי. שם האדם, ייחודו של האדם (מתן כבוד לשונות), ויחסי הגומלין בין הפרט לחברה.
  • מבנה התנ"ך -  ספר הספרים ומהותו, מבנה חטיבות התנ"ך, הספרים הכלולים בכל חטיבה והמאפיין כל חומש מחמשת חומשי התורה. סיפורי המקרא והאקטואליה שלהם בימינו.
  • "בר מצווה" - הכרת מושגים, מנהגים וטקסים שונים, מבנה התפילין ותהליך ייצורן, "שבת בר מצווה", "פרשת השבוע שלי", העלייה לתורה, ברכת התורה, ברכות ההפטרה, "הדרשה שלי", משמעות "קבלת עול" ועוד...
  • "בת מצווה" - הפרשת חלה, משמעות "נר שבת", מצוות שפטורה הבת מלקיימן.  
  • "מילדות לבגרות" - "לידה מדעת" לעומת "לידה מכורח", המקור לגיל י"ג למצוות לבנים לעומת י"ב למצוות לבנות, הבנת האחריות האישית והקולקטיבית המוטלת על כל נערה ונער בהגיעם לגיל מצוות, ביצוע משימות אישיות וקבוצתיות למען הקהילה.
  • "האשה ביהדות" - ההבדל בין בריאת האשה לבריאת האדם. הבינה היתרה שניתנה באשה. הכרות עם נשים דגולות שעמדו לישראל במהלך ההיסטוריה של עמנו מימי האבות ועד היום, היחס וההערכה לאשה ביהדות.
  • "המצוות" - החשיבות שבקביעת חוקים והצורך בהם לשם קיום חיים טובים בחברה מתוקנת. הבנת הערך של הימצאות בתוך מסגרת, הכרת מצוות שונות בדגש על מצוות שבין אדם לחברו, "בת מצוה" שנה לפני "בר מצוה" ועוד...
  • "תפילה" - הצורך הטבעי של כל אדם לבקש בקשות ולייחל לטוב. הכרות עם תפילות שונות ומקורן. תיקון התפילות ע"י 3 אבות האומה, הפנמת המושגים: "תפילה מנוסחת", "תפילה אישית", "תפילת יחיד", "תפילה בציבור".  התנסות בכתיבת "התפילה האישית שלי".
  • "כיבוד הורים ומורים" - המקור למצוות "כיבוד הורים", הצורך בהכרת תודה והציוויים הנלווים למצוות "כיבוד הורים". חשיבות "כבוד המורה, המדריך והמחנך" והמושג "כבוד" בכלל. חשיפה לדמויות חכמינו בהקשר לקיום מצוות "כיבוד הורים".
  • "שבת" - מהות השבת וטעמיה, משמעות השבת כיום המנוחה. ההכנות לשבת – אצל חז"ל וכיום. קבלת השבת, הדלקת הנרות, פיוטים מיוחדים, סעודות השבת, חוויית "שולחן השבת", הכרות עם מושגים: הקידוש, ברכות, זמירות השבת, הבדלה ועוד.
  • "אישים ומושגים ביהדות" - התוודעות למושגי יסוד ביהדות ואישים בולטים באומה היהודית לתולדותיה.
  • "הלוח העברי" - לימוד מהלך גרמי השמים, הכרת לוחות שנה שונים, הייחוד של הלוח העברי לעומת לוחות אחרים, שנה מעוברת, שמות החודשים ומשמעותם, אגדות ומדרשים, התאריך העברי שלי, "פרשת השבוע שלי" ומשמעותה בחיי, ועוד...
 
בסיום תוכנית ההפעלות הסדנאיות, ייערך "יום שיא" לבני ובנות המצווה, בירושלים.
כולל: טקס "עליה לתורה" לבנים וטקס "בת המצוה" לבנות בכותל המערבי,
ביקור באתר ההנצחה "גבעת התחמושת", בו ייחשפו למורשת הקרב ושחרור ירושלים במלחמת ששת הימים, בשילוב הפעלות חווייתיות באתר.
בתום הפעילות נקיים טקס "בר/בת מצווה" ותיערך חגיגה גדולה,
בשירה וריקודים בליווי תזמורת,
בשיתוף אנשי מפתח בחינוך ובהנהגה היהודית בארץ.
לפרטים ותיאום פגישה: 052-5990071

  
                                                                                                                                                                                                                       


 
תגובות הוסף תגובה הוסף תגובה